Resa eller plugga det är frågan!

Efter Taiwan-resan har jag nästan bara pluggat. Vi hade ett slut prov nyligen som jag körde på.

Så min planerade 3 veckors resa blev helt plötsligt bara en vecka efter som jag har om prov veckan efter vår lilla lovär slut.

 

Iallafall anlände Stina och Mamma på fredagen(11/9) och vi mötte dem på en station nära deras hotell.Åt sushi igen, och kan fortfarande säga att det inte är någon höjdare och inget jag kommer prova när jag kommer hem =).Efter en speed-tour genom Tokyo stack vi till ett område som heter Kamakura, söder om Tokyo.I Kamakura finns massa tempel men mest känt är det nog ändå för den enorma buddha statyn som står där.

 

På måndagen(14/9)  tog vi tåget till Kyoto.

Kyoto är väl staden som har mest tempel i hela Japan, och själv staden i sig är mycket märklig.

Många gillar den men efter att ha varit i Tokyo så känns det som en små stad på bara 1,5 miljoner människor. Man går från vackra smågator med typiska japanska hus till shoppingdistrikt och vidare till businessdistrikt. Ingen egentlig ordning på staden, och dom har bara 2 st tunnelbannelinjer som inte går dit man vill sådom är ju bara att skippa. Så det blir att stå och mysa med japanerna på dom trånga bussarna istället, ochsom tur var det ju varmt väder också. Nu har vi ju redan varit i Kyoto innan men eftersom mamma inte varit där fick vi/jag åka med och visa henne dom viktigaste sevärdheterna.

 

Onsdagen(16/9) tog vi oss till staden Nara som ligger en bit söder ut från Kyoto.

Det ända jag visste innan vi kom dit var att där sprang runder lite rådjur runt ett tempel.

Men det var ett stort tempelområde med en jäkla massa rådjur som sprang lösa på gator och skogar lite varstans. Kul att se men man tröttnade på den efter en stund, dock roligt när någon japan fick för sig att mata en och fick 10 stycken springande efter sig som dom sen inte kunde bli av med.

 

Jag hade redan innan bestämt att inte följa med på hela resan eftersom jag var tvungen att plugga.

Så på fredagen skulle jag åka hem så vi bestämde oss för att åka till Kobe den dagen och så kunde jag ta direkttåg därifrån till Tokyo efter. Huvudmålet med att åka till Kobe var ju att äta en Kobe-biff.  Känt världen över som det bästa köttet du kan äta.Vi åt där vi lunchtid då det var lite billigare(typ halva priset) jämnfört med kvällstid.

Det kostade ca 400 kr för en 150g kobebiff med lite tillbehör som kocken tillagar framför dig.Och det var RIKTIGT gott, man brukar säga att köttet smälter i munnen och sjukt nog kändes det precis så. 150g var inte mycket att hurra för men vi fick iallafall testa till ett inte för överdrivet pris.

Efter det gick vi en runda i Kobe, till deras lilla chinatown och ner till hamnen.

Ingen jätterolig stad precis.

 

På kvällen tog jag tåget till Tokyo och håller nu på att plugga inför omprovet jag har 2 oktober.

 

Tokyo från Tokyo Tower

night

Mamma i Tokyo

mammatokyo

Stor Buddha!?

buddha

Är inte de 3 trianglarna ifrån Zelda(eller kanske tvärt om)?

zelda

Ett litet barn äter mat med ätpinnar utan problem!

barn

Vad sägs som en efterrätt med en pannkaksliknande sak med grädde och jordgubbar. Eller varför inte majs,tonfisk och en korv!

efterrätt

kyorro

Den gyllne paviljongen.

kyorro2

Äkta kobe biff.

kobe

Mmmmmm kobebiff med en skiva vitlök.

kobe2


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0