En jäkligt stressig vecka.

Förra helgen satt jag och tittade lite på lite jobb siter för att se om jag kunde hitta något deltidsjobb.
Var inne på gaijinpot.com och letade, vilket är rätt lätt efter som 95% av alla jobben är engelsklärare jobb eller kräver dom att du har minst konversations nivå i japanska.
Eftersom engelska inte är mitt modersmål kan jag räkna bort lärar jobben och jag kan knappt säga en hel mening på japanska utan att staka mig så kunde jag ju sålla bort alla dom jobben.

Kvar var då ett job på Tokiwa, ett investerings företag som sökte engelsktalande personer som bara kunde "basic" japanska och i jobbet lärde dom upp en allt man behöver veta. Dom köper och säljer valutakurser.
Utan att tänka för mycket skickade jag in min resume till dem mest för skoj skull.
2 dagar(måndags) senare ringer de upp mig och ville att jag skulle komma på en intervju på onsdagen som jag inte kunde säga nej till.
Gick hem dagen med huvudet fullt med tankar på vad fan det var jag hade gett mig in på, och det var en hel del jag behövde fixa.

På tisdagen efter skolan stack jag till Ikebukuro för att hitta en kostym.
Med mig hade jag en japansk vän som jag bara träffat en gång innan. Han och jag sprang runt i 3 affärer för att hitta en kostym till hyfsat pris. Men pga att det var hans födelsedag ville jag inte tvinga honom att spendera hela kvällen med att hjälpa mig. Såklart kom jag på, på vägen hem att jag inte har fin skor eller något bälte till min nyinköpta kostym.
Kl 11 på onsdagen var intervjun och jag fick leta affärer som öppnade 9 så jag kunde köpa skor o bälte.
Den ända som jag hittade låg en bra jäkla bit ifrån innerstan så det var att gå upp tidigt och stå och banka på dörren när dom öppnade för att hinna till intervjun.
OCH jag ville inte gå i kostym till skolan så jag fick byta om på en toalett i tunnelbanan innan och efter.

Intervjun i säg gick inte så bra tyckte jag; jätte nervös, engelskan hade jag helt glömt och som alltid när jag fyller i viktiga papper så skriver jag alltid massa fel(kladdar, blandar stora och små bokstäver).

Iallafall när jag kommer hem ser jag att jag fått ett mejl från företaget att dom vill att jag skulle komma på orientering dagen EFTER, 8 timmar!!

Jag gick dit och dom tryckte in massa fakta om finans världen och om hur företaget fungerade. Det kändes som att huvudet skulle explodera av all fakta jag försökte att lagra.
Efter gång på gång frågat fick jag i slutet på den dagen reda på vad mitt jobb skulle innebära(om jag fick det).
Mitt jobb skulle gå ut på att hitta internationella klienter som jag sedan skall ge tips på hur dom skall sälja och köpa valuta kurser. Lönen var helt provisions baserad, så om jag inte fick några klienter eller om dom inte köpte och sålde valutakurser fick jag inte ett öre.
Efter mycket funderande beslutade jag mig för att inte komma till den andra orienterings dagen de ville ha med mig igår(fredag).

Tyvärr har pluggandet fått lida mycket denna veckan pga av all stress och funderingar.

På toaletten i tunnelbanan efter ombyte till kostym till intervjun.
jagikostym
Choklad läsk någon???
Jag var ju bara tvungen att smaka, dock så var det inte någon höjdare. Den smakade som sagt som choklad men med kolsyra.
choklad
Men det värsta jag sett var när jag var på en lunch buffe på pizzerian Shakeys.
De gjorde hela tiden nya pizzor med diverse smaker; pepperoni, skinka eller skaldjur.
Men den värsta jag såg var den pizzan här under med: JORDGUBBAR, CORNFLAKES och OST!!!!!
Tänkte först provsmaka men när det vände lite på sig i magen på mig lät jag bli.
jord

Kommentarer
Postat av: Pappa

He, du ser ju ut som en riktig affärsman! Det verkade ju vara ett typiskt säljarjobb. Man är så otroligt välkommen att börja jobba men ingen garanterad inkomst utlovas...

Men du har ju i alla fall den rätta viljan o du lär dig ju hela tiden också! Tur du bytte om på en toalett. Tänk om du hade klätt om i en telefonkiosk och kommit ut som stålmannen ungefär. med kallingarna utanpå byxorna! Chokladläsk av märket Suntory? Vill minnas att jag såg en märklig reklamfilm från Suntory i början av 80-talet men då var det nog för öl...

Pizzan ser riktigt rälig ut...hur den smakar vill man nog helst inte veta!

Det är väl lagom att skriva en veckorapport i bloggen? Ha det gott!

2010-01-30 @ 19:40:27
Postat av: carina

2010-01-31 @ 18:18:17
URL: http://knasi
Postat av: carina

så söt du var i kostym! :)

2010-01-31 @ 18:18:38
URL: http://knasis.blogg.se/
Postat av: Angelica

Jag har faktiskt smakat chokladläsk, det var någon dietvariant som Bengt och Susie hade ;P Riktigt äcklig ;)

2010-02-04 @ 22:04:37
Postat av: Robin

Tja mannen!!!

Och hur gick det med jobbet till slut då?

Får ju uppdatera. Vill se hur min buddy går från att köra truck till att handla med valutakurser;)

Fixar du säkert!!!

2010-03-10 @ 08:49:10
URL: http://www.metrobloggen.se/robinforlife

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0