En och en halv vecka i Tokyo.

Imorgon har det då gått en vecka i skolan. Och jag tycker det flyter på bra, en rolig sak är att jag är i nivå 2 i japanska i skolan. När när jag lämnade Japan förra gången klarade jag knappt första nivån och nu när jag förra veckan gjorde prov igen så tyckte dom att jag skulle vara kvar på nivå 2. Jag funderade skarpt på att gå ner en nivå men det jag inte kan ifrån nivå ett är typ 70 % av ordförrådet som man skall kunna efter de 10 veckorna. Men grammatiken kan jag ändå rätt hyfsat. Jag har dock inte sett mitt prov efteråt och det kan ju vara att lärarna tyckte synd om mig för det verkar ändå som om dom tycker om mig, vet ej varför =).
Iallafall stannar jag kvar på nivå 2 ett tag för att se hur det går och jag får försöka komma på ett sätt att banka in dom andra 500 orden jag missat på egen hand.

Annars har inte mycket hänt; jag har sprungit runder lite i närområdet där jag bor för att kolla var det finns mataffärer och lite så, så jag slipper lägga en förmögenhet på att handla i någon av de 10 7/11 som ligger i 10 minuters radie där jag bor. Hittade en 100 Yen affär nära mig som säljer allt möjligt till hemmet och det mest kostar 100 Yen (7,5 kr)(inte kött och sådant) men pasta, kryddor, skålar, bestick drickor ja allt möjligt.
Var hos myndigheterna förra veckan för att skaffa ett Alien registration kort och det skall vara klart om en vecka så då slipper man springa runder med passet hela tiden.
När jag fått det kortet kanjag även öppna bankkonton skaffa mobilabonnemang och dylikt.
Dock vet jag inte om jag kommer skaffa mobil abonnemag eftersom det är så förbannat dyrt att ringa här.
Det billigaste abonnemanget jag hittade kostar ca 75 kr i månaden och sen kostar det 1,5 kr i minuten att ringa.
Tillskillnad från nu där det ändå jag behöver göra är att skaffa ett nytt prepaid kort på 225 kr var tredje månad för att ha kvar numret, kostar visserligen 7 kr i minuten att ringa, men nästan gratis mail.

Min skolbok, rätt kul att jag kan läsa texten där, kan inte förstå allt men kan läsa texten. =)
booook
Sist jag var i Japan köpte jag en manga som heter Death Note men den lämnade jag hemma i sverige, så nu blev det att köpa en ny manga. Anledningen är för att jag skall ha något sätt att träna på japanskan och då tänkte jag att det kunde bli bra om jag sitter översätter en japansk manga bok lite ibland när jag har lust. Kunder dock inte hitta Death Note så jag köpte 2 andra One Piece och Bloody Monday. Vet ej vilken jag skall börja med dock.
böcker
Antingen Bloody Monday; här nedan
bok
eller One Piece.
bok3

Kommentarer
Postat av: Martin

Hehe, kämpa på med översättning av böckerna.. kommer ihåg hur svårt det var.. en sida tar några timmar :-)

bra träning iaf.

Ha det

2010-01-26 @ 23:40:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0