Så nu var första helgen avklarad i Tokyo!

Så nu var första helgen avklarad i Tokyo!
I dag var för övrigt en helg dag också. Efter att ha vädrat och sprejat lite perfym på väggarna har den
skumma lukten försvunnit. Jag har köpt sängkläder en kudde och lite allt annat man kan behöva.
Det mesta saker man kan behöva i ett hem fanns redan på rummet men det är inget jag kommer använda.
Jag vill ha lite fräscha grejor. Jag var en runda i Harajuku och Meiji Jingu templet. Det var så sjukt massa
folk där. Det var kö ända fram till templet och ville man komma fram och kasta sin peng och be var man tvungen att
trycka sig in i ett hav av folk. Måste vara för att det var första söndagen detta året.
Imorgon skall jag även hälsa på myndigheterna här i japan för att skaffa ett så kallat "alien registration card".I dag var för övrigt en helg dag också, "Coming of age day".
Efter att ha vädrat och sprejat lite parfym på väggarna har den skumma lukten försvunnit. Jag har köpt sängkläder en kudde och lite allt annat man kan behöva.
Det mesta saker man kan behöva i ett hem fanns redan på rummet men det är inget jag kommer använda.
Jag vill ha lite fräscha grejor. Jag var en runda i Harajuku och Meiji Jingu templet. Det var så sjukt massa folk där. Det var kö ända fram till templet och ville man komma fram och kasta sin peng och be var man tvungen att trycka sig in i ett hav av folk. Måste vara för att det var första söndagen detta året.
Imorgon är det dags att dra sig till skolan och skriva prov för att se vilken nivå man hamnar på. Jag har ju inte höga förväntningar trots att det börja komma fram lite gamla japanska kunskaper. För att spara pengar har jag fått för mig att försöka gå från och till skolan som enligt googlemaps är 5,7 km. Jag gick den rundan idag och det tog 1 timmer och 5 min, i hyfsat snabbt tempo. Jag hade ju hoppats på att det skulle gå snabbare men men, nu vet jag hur lång tid det behövs. Imorgon skall jag även hälsa på myndigheterna här i japan för att skaffa ett så kallat "alien registration card".

 

Utanför guesthouse i Sendagaya nästan mitt mellan shibuya och shinjuku.
guesthouse
Mitt rum den närmste tiden.
rummmet
Shibuya by night!!! Första dagen stack jag till shibuya för att fylla på pengar på min japanska mobiltelefon.
shibuya
Var och käka asiatiskt idag =). Dock inte japanskt men kinesiskt.
food
Jag har försökt luska ut hur jag skall hitta en mataffär som är större än de dyra 7/11 som finns överallt. Efter lite googlande hittade jag en under ett jättevaruhus i shinjuku, som troligt vis inte är den billigaste affären men dom hade iallafall lite mer att välja mellan.
En rolig sak var att det var en person (ca 16 år) som drog matvarorna igenom läsaren och två kvinnor(40+) som packade in alltig. Glasflaskorna med tomat och kryddor. Och så la dem is i påsar till köttet och mjölken.
Det är service =).
handalat
Jag har ju varit tvungen att öva upp Hiraganan och Katakanan ingen.
De MÅSTE flyta på snabbt om det skall funka att studera japanska.
hira2

Kommentarer
Postat av: Angelica

Låter ju som att allt gått bra! Ha det så kul och plugga massor ;)

2010-01-13 @ 14:09:41
Postat av: Pappa

Tjabba! Kul att du bloggar! Hoppas du har det riktigt bra!

2010-01-14 @ 17:01:13
Postat av: Niclas

Ja, jag får väll försöka lite. Dock så händer det inte så mycket som är värt att skriva alltid.

2010-01-14 @ 17:06:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0