Nytt slut prov

Så då var vi 3 dagar ifrån nästa slutprov, och måste ju säga att det inte känns något vidare.
Men men pluggar för fullt trots att det är ca 27 grader ute och 30 inne i lägenheten.

På provet kommer:
-hörförståelse (nog den jag e sämst på)
-Grammatik
-Konversation

Konversationen är inte heller min grej men denna gånger är det ännu värre än vanligt.
Då jag kommer bli tvungen att prata Artigt inför personen och samtidigt försämra mig själv.
Den senare har jag beskrivit innan som att om personen du pratar med är på marknivå är du 1-2 våningar ner i källaren.
Och med första sättet att prata kommer en ny verb form som man snurrar runt orden + Helt nya verb för ord vi lärt oss innan.

Ex:

Vanliga artighets nivån:

att äta = tabemasu
att drick = nomimasu
att åka = ikimasu
att komma = kimasu
att säga = iimasu
att göra = shimasu

Högre artighets nivå (typ om man beskriver vad chefen gjort):

att äta = meshiagarimasu
att drick = meshiagarimasu
att åka = irasshaimasu
att komma = irasshaimasu
att säga = osshaimasu
att göra = nasaimasu

Prata ner mig själv:

att äta = itadakimasu
att drick = itadakimasu
att åka = mairimasu
att komma = mairimasu
att säga = moushimasu
att göra = itashimasu

Så nu försöker jag komma ihåg grammatiken lära mig dom 2 artighetsnivåerna.
Men jag hade ju räknat med att itne klara förra nivån så jag e fortfarande plus =).

Har inte tagit en ända bild sedan förra blogg inlägget =(.













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0