Ny nivå nya studier.

Tycker studierna går rätt hyfsat vet inte hur mycket som fastnar men hänger ändå med lite mer på lektionerna nu.
Kan dock fortfarande inte sätta ihop några bra meningar snabbt själv men börjar förstå lite.
Dock så började vi precis med 2 stycker rätt tråkiga kapitel i japanskan.
Kan som sagt inte prata och så lär vi oss just nu:

-Att prata JÄTTE artig (finns inget motsvarande i svenskan eller engelskan). Känns som att man skall prata med kejsaren av japan eller ens största idol.

-Att prata ner sig själv. Som min lärare berättade: vardaglig japanska som nivå 1 i ett hus så är detta sättet att prata på som om man är nere i källaren. Ungefär som om man vunnit en oscar för bästa film och beskriva sig själv: Ja filmen är väll hyfsad, kanske till och med lite halvkass.

Likheten mellan dessa 2 är att ta alla VERB vi lärt oss och bara släng dom åt skogen för båda 2 har HELT olika uppsättningar av de verb vi lärt oss nu i 8 månader.


Har bland annat varit på en intervju på Ikea. Personalchefen intervjua mig enbart på japanska och jag uppfattade
det viktigaste av vad han sa. Jag fick som tur var svara på engelska på några av frågorna.
DOCK så missförstod jag dagen han skulle ge besked om jag fick jobbet eller inte så just nu väntar jag bara.
Jag tror dock inte det är någon större chans att jag fick jobbet då han sa flera gånger att jag var tvungen att
kunna prata japanska för att kunna jobba där eftersom personalen och kunderna är till 99% japaner.

Jag har skrivit in mig på en modellargentur. Mest för skoj men även för att dom på sidan skriver att dom vill ha alla typer av människor.
Jag har varit med i 3 veckor och redan fått göra ett jobb.
Som statist i bakgrunden på en fotboll match. Reklamen är för ett stort mobiltelefonbolag här.
Det var nog det enklaste jobbet jag gjort. Var på plats från 7-17 och får 1000 kr ut för att stå och klappa händerna i 3 minuter en gång i halvtimmen.
Dock som nackdel blev jag solbränd av att stå ute i solen hela dagen =).

Nu är det "Golden week" här i japan och det är högtiden då nästan alla japaner är lediga.
Så det är nu de reser runt världen eller i japan så fullt med folk var man än är.
Själv var jag på en 2 dagars bil tur till Nagano förra helgen. Kul att få se lite av det verkliga japan oxå.
Istället för bara höghus och smockfullt med människor överallt.
I nagano fanns parkeringsplatser över allt(till och med till 7/11, eller starbucks), inte mycket höghus och allmänt lugnt. OCH frisk luft. Även kul att få se lite av landsbygden av japan det lilla man nu fick se när man körde på stora motorvägen med enorma väggar på långa sträckor.

Lite bilder på Körsträdsblommningen(SAKURA), det var för drygt en månad sedan men eftersom jag inte uppdaterat sedan dess få jag slänga med dom nu.

1
Natt Sakura
2
3
7
Denna är tagen på väg till skolan. På en måndag, vet ej varför så mycket folk men japanerna älskar när körsbärsträden blommar.
4
5
6
Förra helgen åkte jag till Nagano med denna lilla bilen =).
15
Inte som e sverige där det är varning för älg, här är det varning för apor.
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
Det var tydligen någon liten festival i närheten av min skola, vet ej var det var för någon.
19

Lägeheten jag bor i nu. Mitt i business kvarter och en hyra på ca 11000 kr!!!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Fina bilder du! :)

2010-05-10 @ 21:29:28
Postat av: Martin

Nattbilden med sakura var riktigt fin..

2010-05-16 @ 12:26:32
Postat av: Carina

Superfina bilder, men var är en gullig bild på turturduvorna då? ;)

2010-05-27 @ 18:04:48
URL: http://knasis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0